Interview Ondernemend Friesland – 06-05-2021

Duurzame businesskansen zien én verzilveren met Bomondo

Bomondo is het communicatiebureau dat begin 2020 is voortgekomen uit de Friese communicatiebureaus Buro Andringa en Business Company. Samen met opdrachtgevers de wereld een beetje ronder en mooier maken is de missie. We praten erover met Remco Voorn, strateeg en mede-eigenaar van dit toekomstgerichte communicatiebureau uit Aldeboarn.

Bomondo gelooft in een mooiere, rondere wereld. Wat bedoelen jullie daarmee?

Een belangrijke drijfveer van ons is de overtuiging dat we allemaal betrokken en aangesloten zijn bij wat we doen én de wereld om ons heen. De naam Bomondo is dan ook ontstaan vanuit een creatief proces met het gehele team. We hebben een visie ontwikkeld waarmee we van meerwaarde kunnen zijn voor ambitieuze organisaties. Er is zoveel gaande in de wereld om ons heen. Digitalisering, verduurzaming, globalisering en vergrijzing zijn slechts enkele factoren. In dat speelveld willen we een rol spelen door meer dan ooit te investeren in strategie en advies. Uiteraard hebben we een goed team dat in strategisch, creatief en uitvoerend opzicht vrijwel ieder marketingvraagstuk aankan. Dat zal niet veranderen. Maar de uitdagingen van de toekomst: die willen we samen met onze opdrachtgevers ‘in de bek kijken.’

Bomondo bestaat uit een team van 17 professionals dat zowel online als offline georiënteerd is. Jullie zijn vlak voor de corona-tijd ‘begonnen’. Heeft corona invloed gehad op jullie visie?

Lang voordat corona de wereld in zijn greep kreeg waren wij al bezig met transitievraagstukken. Wat dat betreft heeft het virus onze overtuigingen alleen maar bevestigd. De pre-coronatijd was gebaseerd op het steeds maar uitgaan van groei van je bedrijf. Je kunt je afvragen of dat nog steeds de belangrijkste focus moet zijn. Ons idee is dat het bieden van waarden belangrijker wordt. Die ontwikkeling was al enige tijd gaande, maar wordt nu versneld door corona. Aspecten als duurzaamheid, het milieu in algemene zin, sociale innovatie, circulaire economie. Dat zijn facetten waarbij je niet primair denkt aan winst maken. Toch zijn dat juist de facetten waarop we als maatschappij winst moéten gaan maken – vinden wij. Je moet niet per definitie méér willen produceren en verkopen, maar betere spullen. Beter in de zin van het behouden en toevoegen van waarde voor bedrijven, leefomgeving en gebruikers. Daar zitten volop businesskansen en kansrijke uitdagingen in. Wij willen organisaties helpen die kansen te ontdekken en te verzilveren.”

Trots

Geloven in een mooie, rondere wereld. Zijn dat niet hele grote woorden?

Ja klopt, dat is nogal een ambitie. Maar er is geen andere weg. We zijn op het punt beland dat we keuzes moeten maken voor de toekomst. Ronder denken en doen, is de enige juiste weg vooruit. Wij geloven dat het kan en vooral: dat het moet. Daarmee bedoelen we dat elke organisatie volop kansen heeft haar eigen wereld een stukje mooier en beter te maken. Met toegevoegde waarde voor alle stakeholders als gevolg. In ons klantportfolio zitten bescheiden- maar ook grote merken. Ook zij zijn allemaal bezig met de transitie richting een mooiere, betere wereld voor mens en dier. Wij zijn er heel trots op dat we bij die ontwikkelingen betrokken zijn. We bieden strategisch inzicht en resultaat- en toekomstgerichte marketingcommunicatieconcepten vanuit een brede, duurzame kijk. Op dit moment hebben we merken in onze portfolio waarvan je misschien niet direct verwacht dat zij met toekomstgerichte ‘ronde’ oplossingen bezig zijn. Maar niets is minder waar. Neem Damen Yachting, één van ’s werelds toonaangevende jachtbouwers. Zij lopen wereldwijd voorop als het gaat om het realiseren van een duurzame jachtwerf waarbij ze  tegelijkertijd volop inzetten op de ontwikkeling van hybride aangedreven superjachten van de allerhoogste Nederlandse bouwkwaliteit. Dat we daar een communicatieve bijdrage aan mogen leveren is fantastisch.

Passende communicatie

Jullie klantenportfolio is heel divers maar spitst zich toe op food, zorg en maakindustrie. Waarom juist deze branches?

Voor sommige klanten uit deze branches zijn we al langer dan 20 jaar actief. Met de drie branches die je noemt hebben we inmiddels dus best wat ervaring opgedaan. We weten onderhand hoe deze markten in elkaar steken, hoe ze zich ontwikkelen en hoe je er successen op kunt behalen. Dat is ook de reden dat we zulke lange klantrelaties hebben. Voor ons is het belangrijkste criterium voor een goede klantrelatie het antwoord vinden op de vraag ‘passen we goed bij elkaar?’. Die vraag is voor elke relatie relevant, maar beslist ook voor B-to-B relaties. Alleen als je goed bij elkaar past kunnen er mooie dingen ontstaan. Succesvolle merken met unieke eigen marktposities bijvoorbeeld. Maar ook energie-gevende samenwerkingsverbanden. Werkplezier. Groei in kennis en ervaring. En bovenal: resultaatgerichte communicatie die mensen ráákt en blij maakt. Wij helpen organisaties vooruit met de diensten consultancy, branding en marketing én met een duurzame blik naar de toekomst.

Food & Bomondo

Bomondo is ruim 25 jaar actief voor toonaangevende merken in de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en Retail. De kennis en ervaring die is opgedaan is beschikbaar voor foodproducenten, groothandels, speciaalzaken, supermarktketens en alle andere partijen die succesvol willen zijn met food.

Zorg & Bomondo

Goede zorgcommunicatie begint – net als zorg zelf – met goed luisteren. En dat is een kenmerkende eigenschap van Bomondo. Bomondo helpt zorgorganisaties vooruit met een onderscheidende positie en uitstraling én met resultaatgerichte marketingcommunicatie, zowel op strategisch als op uitvoerend niveau.

Industrie & Bomondo

Van superjacht tot verkeersvliegtuig en van scheepsbesturing tot logistieke systemen: de opdrachtgevers waar Bomondo communicatief voor aan de lat staat, zijn toonaangevend in hun industriële specialisme.